Ryt nadzwyczajny

RYT NADZWYCZAJNY

聽聽

Od kilku ju偶 lat, na Wzg贸rzu Przemys艂a, co niedziela o godz. 14.00 odprawiana jest Msza 艢wi臋ta w Nadzwyczajnym Rycie Rzymskim.聽聽

Ryt Nadzwyczajny聽 si臋ga swymi korzeniami pierwszych wiek贸w chrze艣cija艅stwa.聽 Uporz膮dkowany w VI wieku聽 przez 艣w. Grzegorza, a szczeg贸艂owo skodyfikowany przez 艣w. Piusa V w XVI wieku, trwa w niemal niezmienionej formie a偶 do dzi艣.聽聽 Jest to Msza, na kt贸rej wychowali si臋 艣wi臋ci Ko艣cio艂a. Ta sama, kt贸r膮聽 odprawia艂 艣w. Augustyn, ta w kt贸rej uczestniczy艂o polskie wojsko przed bitw膮 po Grunwaldem, czy wreszcie ta kt贸r膮 odprawia艂聽 w obozie 艣w. Maksymilian Maria Kolbe. Jest 艣wiadectwem聽 偶ywotno艣ci Ko艣cio艂a, jego zakorzenienia w聽 tradycji i wiernego przechowywania przez wieki depozytu wiary.

Agnieszka 艁ysakowska

艢PIEW GREGORIA艃SKI

„Poniewa偶 艣mier膰 Chrystusa na krzy偶u i Jego zmartwychwstanie
stanowi膮 tre艣膰 codziennego 偶ycia Ko艣cio艂a i zapowied藕 wiecznej Paschy,
pierwszym zadaniem Liturgii jest niestrudzone wprowadzanie nas na
otwart膮 przez Chrystusa paschaln膮 drog臋, na kt贸rej cz艂owiek godzi si臋 umrze膰,
aby mie膰 偶ycie wieczne”.

Jan Pawe艂 II, List Apostolski w XXV rocznic臋 og艂oszenia
Konstytucji o 艢wi臋tej Liturgii, Vicesimus quintus annus, 6

Liturgia Triduum Paschalnego prowadzi nas ku tajemnicy Odkupienia. Wszystkie obrz臋dy kieruj膮 nasz膮 uwag臋 na wydarzenia zbawcze i聽 maj膮 nas prowadzi膰 do zjednoczenia z Bogiem Odkupicielem. Przez liturgi臋 oddajemy wszyscy razem Bogu wraz z Jezusem cze艣膰 i chwa艂臋 godn膮 Najwy偶szego. 鈥炁歱iew ko艣cielny zwi膮zany ze s艂owami jest nieodzown膮 oraz integraln膮 cz臋艣ci膮 uroczystej liturgii鈥 (Konstytucja o Liturgii). 鈥濼a za艣 muzyka musi posiada膰 te cechy, co liturgia; w pierwszym rz臋dzie 艣wi臋to艣膰 i pi臋kno艣膰 formy, z kt贸rych koniecznie wyp艂ywa inna cecha: powszechno艣膰. Ma by膰 艣wi臋ta, czyli nie mo偶e zawiera膰 nic 艣wiatowego ani w swej tre艣ci ani w sposobie wykonania. T膮 艣wi臋to艣ci膮 w wybitnym stopniu odznacza si臋 艣piew gregoria艅ski, u偶ywany w Ko艣ciele od tylu ju偶 wiek贸w i stanowi膮cy jakby jego dziedzictwo. 艢piew ten bowiem, dzi臋ki 艣cis艂emu zwi膮zaniu melodii ze s艂owami 艣wi臋tego tekstu, nie tylko jest ca艂kowicie do niego dostosowany, lecz zarazem uwydatnia jego si艂臋 i znaczenie oraz wnika pi臋knem ton贸w w dusze s艂uchaczy鈥澛 (Musicae Sacrae Disciplina, Pius XII).聽 Sob贸r Watyka艅ski II zdefiniowa艂 艣piew gregoria艅ski jako 鈥瀢艂asny 艣piew liturgii rzymskiej鈥, kt贸ry 鈥瀢 czynno艣ciach liturgicznych powinien zajmowa膰 pierwsze miejsce w艣r贸d innych r贸wnorz臋dnych rodzaj贸w 艣piewu鈥.

Chora艂 gregoria艅ski przewidziany na Triduum Paschalne, tak jak ca艂a liturgia, prowadzi nas ku tajemnicy M臋ki, 艢mierci i Zmartwychwstania Chrystusa.

W Wielki Czwartek w Introicie ( 艣piewie na wej艣cie) 艣piewamy 鈥濧 my艣my si臋 chlubi膰 powinni z krzy偶a Pana naszego Jezusa Chrystusa; w Nim jest zbawienie dla nas, 偶ycie i zmartwychwstanie鈥( Gal 6.14). W Tractusie z Wielkiego Pi膮tku wyznajemy 鈥 Panie us艂ysza艂em zapowied藕 i ul膮k艂em si臋: rozwa偶a艂em dzie艂a聽 Twoje i zadr偶a艂em鈥 ( Habac.3), a w hymnie聽 鈥濸ange linqua鈥 wys艂awiamy zwyci臋stwo Zbawiciela 鈥濿ys艂awiaj j臋zyku chwa艂臋 walki Chrystusa, opowiadaj triumf krzy偶a i zwyci臋stwo, kt贸re 艣mierci膮 sw膮 odni贸s艂 Zbawiciel 艢wiata鈥. W czasie Rezurekcji hymn 鈥濿itaj dniu uroczysty, najbogatszy w nie艣mierteln膮 s艂aw臋, W kt贸rym B贸g zgromi艂 piek艂o, wzi膮艂 niebo w dzier偶aw臋鈥 wprowadza nas w rado艣膰 Zmartwychwstania, by Niedziel臋 Zmartwychwstania za艣piewa膰: 鈥濸owsta艂em 偶ywy i ju偶 zawsze z Tob膮 jestem alleluja. W艂o偶y艂e艣 na mnie wszechmocn膮 r臋k臋 Twoj膮, alleluja鈥( Ps. 138)

Agnieszka 艁ysakowska聽